Hoe organiseer je een online ticketverkoop?

Organiseer je een optreden, eetfestijn of ander evenement met je vereniging en wil je graag online tickets verkopen? Dat kan soms een hele uitdaging zijn, maar het bespaart je veel manueel werk en opvolging. Met de juiste tool en deze tips zijn je tickets in no time uitverkocht.

Kies een betrouwbaar ticketverkoopplatform

Online tickets verkopen was nog nooit zo eenvoudig. Er bestaan dan ook heel wat tools die je hierbij helpen. Maar wist je dat Ledenbeheer ook zo’n handige kaartenverkoop module heeft? En zelfs eentje met een zaalplanfunctie. Je kan opteren dat mensen zelf hun (genummerde) stoelen kiezen tijdens het bestelproces of dat de tool automatisch plaatsen reserveert zodat je alle plaatsen optimaal benut. Je kan ook stoelen vooraf blokkeren voor sponsors, zodat ze niet verkocht worden.

Stel verschillende tickettypes in

Bied verschillende ticketopties aan zoals standaard tickets, VIP-tickets of rolstoelplaatsen. Hiermee kun je een breder publiek aantrekken en verschillende tarieven aanbieden. Zijn alle tickets uitverkocht? Dan kun je in Ledenbeheer ook werken met wachtlijsten.

Hanteer een duidelijke prijszetting

Wees transparant over de prijzen en eventuele bijkomende kosten, zoals servicekosten of betaalkosten. Vermijd verborgen kosten om verrassingen en ongenoegen te voorkomen.

ticketverkoop

Maak een aantrekkelijke evenementenpagina

Trek de aandacht van je publiek! Hiervoor heb je een online pagina nodig waar je potentiële toeschouwers naartoe kunt sturen. Zorg dus voor een duidelijke landingspagina met link naar de ticketshop. Deze pagina ziet er liefst zo aantrekkelijk mogelijk uit met een teaser of beschrijving van wat er te gebeuren staat en bevat ook de belangrijkste details, zoals datum, tijd, locatie en ticketprijzen.

Zet al je communicatiekanalen in

Stuur iedereen in de juiste richting naar je ticketverkoop via alle touchpoints van je organisatie. Maak gebruik van social media, e-mailmarketing en andere kanalen om je evenement te promoten. Deel foto’s en video’s van het evenement en informatieve berichten om mensen aan te moedigen tickets te kopen.

Bied vroegboekkortingen of speciale aanbiedingen

Creëer een gevoel van urgentie door vroegboekkortingen of beperkte tijdaanbiedingen aan te bieden. Dit kan mensen stimuleren om eerder tickets te kopen en de verkoop te bevorderen. In Ledenbeheer kun je ook promocodes aanmaken.

Zorg voor een veilig betalingsproces

Kies een platform dat veilige betalingsopties biedt, zoals creditcards, bancontact, … Zorg ervoor dat het betalingsproces soepel verloopt en dat klantgegevens veilig worden verwerkt. Je kan Ledenbeheer aansluiten op je Mollie account om zo online betalingen te accepteren. Ook handig: orders krijgen automatisch de status betaald, wanneer de betaling is ontvangen. En met deze actie worden ook de tickets meteen naar de koper verstuurd. Daar hoef jij dus niet in tussen te komen.

Let op voor hoge commissies

Hoewel grote ticketshops een aantrekkelijke optie lijken, is het goed om te weten dat ze vaak een commissie van 3 tot 4% vragen en dat je moet wachten tot het einde van de verkoop om je geld te ontvangen. Gelukkig zijn er alternatieven waarmee je deze commissie kunt vermijden en direct toegang hebt tot je verdiende geld. Bij Ledenbeheer betaal je een fee van 0,5 euro per verkocht ticket.

Bied klantenservice

Zorg ervoor dat je bereikbaar bent voor vragen of problemen van je klanten. En daarnaast kunnen ook de medewerkers die de tickets scannen aan de ingang van je event online in Ledenbeheer gegevens opzoeken wanneer mensen bijvoorbeeld hun tickets vergeten zijn.

Ledenbeheer wenst je een succesvolle online ticketverkoop!

Je organisatie naar een hoger niveau tillen?

We nemen graag het zware werk voor je uit handen en staan klaar om je taken te verlichten.

Boek een demo Probeer het nu